Zweden

Hiken en kamperen in de sneeuw – High Coast Zweden

Hoewel we al vaak hebben gekampeerd, veel hebben gewandeld in de bergen en ook regelmatig over een gletsjer hebben gelopen, was de toch naar Zweden toch wel even een ander verhaal. In februari wordt ieder jaar de High Coast Winter Classic georganiseerd. Een tocht van 3 dagen door prachtige omgeving van de Zweedse High Coast. Dit gebied is onderdeel van de UNESCO werelderfgoed lijst en wij besloten dat dit een mooie uitdaging was om onze outdoor ervaring mee uit te breiden.

Friluftsbyn en organisatie

Deze tocht lopen we niet helemaal op eigen houtje, maar is georganiseerd door Jerry Engström. Hij is oud marketing directeur van Fjällräven en besloot dat hij graag meer wilde doen voor omgeving van de High Coast. Zo startte hij, samen met een team, het mini dorpje Frilufstbyn. Van daaruit worden meerdere keren per jaar evenementen georganiseerd, waarvan de winter variant dus de High Coast Winter Classic is.

Hoewel de tocht op donderdag middag begint, is bijna iedereen op woensdagmiddag al in het dorpje aanwezig. Je hebt daar de keuze of je in je tentje wilde slapen, in een grote slaapzaal of in een cabin. Wij kiezen voor het laatste. Zeker omdat we nog geen ervaring hebben met winter kamperen lijkt het ons slim om ons eerst nog te kunnen voorbereiden in een cabin en onze eigen ruimte te hebben.

Nadat we alle spullen hebben geïnstalleerd en uitgezocht wat er in de rugzak mee moet verplaatsen wij ons naar het gezamenlijke gebouw waar die avond uitleg zal worden gegeven. Ook staan er een aantal sponsors van het evenement, waaronder Woolpower en Gränsfors Bruk (een leverancier van thermokleding en een leverancier van Zweedse bijlen).

We bestellen de maaltijd van de avond, een pasta bolognese en al snel leren we wat andere hikers kennen. Het leuke aan dit evenement is dat het echt gaat om samen zijn, en niet zozeer om een hele moeilijke prestatie. Dit begint dus al met een gezellige avond voor de hike.

Vanuit Friluftsbyn wordt het evenement georganiseerd en bij aankomst krijgen we een mooi t-shirt van dit dorpje als herinnering.

Uitleg en de start van de hike

AFSTAND

179 meter

MOEILIJKHEIDSGRAAD

Hiken – Gemiddeld

De volgende ochtend eten we eerst nog ons eigen ontbijtje op en verplaatsen ons daarna weer naar het gezamenlijke gebouw. Daar krijgen we in de ochtend uitleg over de route en de kaart en nog wat laatste dingen waar we aan moeten denken. Ook worden hier de namen gekozen voor de Woolpower dip. Een uitdaging om na de 2e dag in een wak in de zee te springen. Daarna krijg je een set Woolpower thermokleding die je in no-time warm houdt. Er worden 20 mensen uitgeloot, maar wij horen daar niet bij. Stiekem vinden we dat ook niet heel erg.

De eerste dag starten we op een breed pad waar in de zomer nog volop auto’s overheen rijden.

Na de uitleg krijgen we nog een lekkere lunch van de organisatie en is het tijd om naar de bussen te gaan die ons naar de start brengen. Na zo’n half uur rijden komen we aan op de plaats van bestemming en begint onze hike echt. Gelukkig is het prachtig weer deze dagen. De voorspellingen zijn temperaturen tussen de 0 en -5 en heel veel zon. Al snel lopen we dus ook gewoon in een vestje en gaan de jassen achter in de rugzak.

De rugzakken hebben we overigens met zorg ingepakt en ze wegen zo’n 14 en 17 kilo. Nieuwsgierig naar wat we meenemen? bekijk hier onze vlog over de voorbereidingen

Veel delen van de zee zijn bevroren, wat een bijzonder uitzocht geeft.

Voor het eerst kamperen in de sneeuw

Het pad begint over een vrij brede weg met een dunne laag sneeuw, afgewisseld door ijs. We zien gelijk al de schoonheid die Zweden heeft want de mooie groene bomen, prachtige blauwe lucht en spierwitte sneeuw geven een bijzonder mooi plaatje. De route loopt voor het grote deel langs dezelfde hoogtelijn, namelijk zeeniveau. Aan het einde van de dag slapen we echter op een heuvel dus we zullen nog een stukje omhoog moeten lopen.

De eerste twee dagen van de tocht kan je er voor kiezen om een korte of een lange route te doen. We besluiten dat het slim is om de eerste dag de korte route te doen, en dan de balans op te maken voor de tweede dag. Ze geven echter ook aan dat de lange route van de eerste dag over een prachtige heuvel loopt met uitzicht over zee, en we laten ons overhalen om toch de lange route te lopen. Ze hebben niet gelogen, want het uitzicht is echt prachtig!

We maken hier wat video beelden en pakken snel weer in want het begint al te schemeren. Op deze plaats in Zweden is het om 17:00 pikkedonker en als het even kan willen we graag onze tent daarvoor nog opzetten. Hoe hoger we komen, hoe zachter de sneeuw wordt. Dus heel snel komen we niet meer vooruit. We twijfelen even of we overgaan op sneeuwschoenen, maar het is nog minder dan een kilometer. We lopen flink door, maar komen toch met het donker aan in het kamp.

We hebben het grootste deel van onze sneeuwharingen in de cabin gelaten en moeten hierdoor op zoek naar een andere oplossing

Er werd ons verteld dat de sneeuw niet zo hoog zou zijn, maar dat was toch wel een beetje gelogen. We hebben dus het grootste deel van onze sneeuwharingen in de cabin gelaten en moeten hierdoor op zoek naar een andere oplossing. Na het vinden van een plekje en het plat stampen van de sneeuw besluiten we om de wandelstokken als haringen te gebruiken en gelukkig werkt dat heel goed.

De rest van de avond gebruiken we om sneeuw te smelten, een gevriesdroogde maaltijd te eten en alles in de tent op orde te brengen voor de avond. Er zijn een aantal dingen die we bewust hebben gedaan om onszelf warm te houden, namelijk:

Een ondergaande zon en prachtig uitzicht over de zee. Een mooi einde van de eerste wandeldag.
  • Sneeuw smelten en koken voor in de veldfles. Deze fles legden we gelijk al in de slaapzak zodat deze kan opwarmen.
  • We hebben een opblaasbaar hoofdkussen meegenomen, maar dat ook dient als zit kussentje in de tent. Dit isoleert extra tegen de kou en dus ook tegen koude billen.
  • Onze regenjassen deden we om het voeteneind van de slaapzak voor extra warmte, en de donsjas lag ook als extra laag over de slaapzak.
  • Om ons hoofd goed warm te houden slapen we met een bivakmuts. Dat is minder dik dan een muts (waardoor prettiger) en tegelijkertijd houdt het alle delen rondom je gezicht warm.
  • Op aanraden van de organisatie namen we een paar kleine flesjes port mee (5cl per stuk) om ons lekker warm te houden.
Er liepen ook een paar hondjes mee, die moesten natuurlijk ook op de foto.

De mooiste natuur van Zweden

275 meter

MOEILIJKHEIDSGRAAD

Hiken – Gemiddeld

De volgende ochtend worden we rond 7 uur wakker. We hebben allebei een redelijk goede nacht gehad en zeker wel een aantal uur heel vast geslapen. Rustig aan staan we op en zorgen we weer voor voldoende water. Om ons heen horen we verschillende geluiden, van mensen die heel goed hebben geslapen tot heel slecht. Ik ben blij dat wij een goede nacht hebben gehad en we beginnen met het inpakken van onze spullen. Na ongeveer een uur zijn we weer klaar om te gaan en we checken uit bij de post.

Deze tweede dag is er wederom een met prachtig weer en ook vandaag lopen we al snel in alleen een shirtje. Omdat er wel sneeuw ligt, maar deze niet heel diep is lopen we veel op onze mini stijgijzers. Een mooie tussenweg tussen sneeuwschoenen en je wandelschoenen. Vandaag starten we ook met de mini stijgijzers en lopen we gelijk al een stukje omhoog. De route van vandaag wisselt iets meer af in hoogtemeters, maar heel spannend wordt het nooit. Na zo’n drie kwartier lopen komen we aan bij een prachtige kloof waar beide kanten bedekt zijn met kleine bevroren watervalletjes. Als we de kloof door lopen staat de organisatie er water te koken voor een lekker kopje koffie. Dat is erg welkom!

Een kopje thee met uitzicht over de zee.

Na nog een kleine klim komen we uit op een andere heuvel met prachtig uitzicht over de zee. De hoogteverschillen gaan hier tot ongeveer 300 meter. Dus echte bergen zijn het niet, maar wel voldoende om een prachtig uitzicht te hebben. We drinken en eten hier nog even, we moeten immers goed hydrateren, voordat we weer afdalen. Rond 12 uur komen we aan bij de splitsing waar je kunt kiezen tussen de lange en korte route. Ook vandaag hebben we de intentie om de korte route te lopen, maar de organisatie vertelt ons dat de lange route nog maar zo’n 5 kilometer is. Hoewel we daar een beetje sceptisch over zijn besluiten we toch maar om de lange route te lopen. Anders zijn we namelijk al binnen een uur in het kamp.

De route vervolgt langs prachtige paden door de bossen, over velden en langs rivierbeddingen. Een ontzettend mooi stukje natuur in het Zweedse landschap. Het is een totaal andere ervaring dan de Alpen, maar op zijn eigen manier beeldschoon.

Een fantastisch stukje natuur van Zweden.

Een hakbijl en een lange weg

De lange route van vandaag leidt ons ook langs een hutje waar Gränsforn Bruk meer laat zien over de bijlen die ze verkopen. Je kan zelf testen met het hakken van boomstammen en ervaren wat de verschillen zijn. Ook is er een lekker haardvuurtje waar mensen zich opwarmen. Wij gaan nog even kijken bij dit hutje, maar besluiten ook op tijd weer door te gaan. Het is namelijk nu pas écht nog 5 kilometer. Inmiddels is het 3 uur in de middag en we willen vandaag wel graag in het licht de tent opzetten.

Deze kilometers lopen over een lang pad door het bos naar beneden. Het pad is uitgegraven in de sneeuw en is vrij smal, maar wel ideaal voor het lopen op sneeuwschoenen. In ons ritme stappen we dus door naar beneden, tot we op de weg naar de zee uitkomen.

Na nog zo’n 1,5 uur lopen komen we aan bij de zee. De plek waar we vandaag onze tent zullen opzetten en de nacht zullen doorbrengen. Wederom een prachtig uitzicht met de bevroren zee recht voor ons. Een mooiere plek om te gaan slapen kan ik me op dit moment niet bedenken en ik kijk uit naar een gezellige avond bij het kampvuur!

Even bijkomen bij een klein kampvuurtje.

Meer uit deze serie

Dit is ook iets voor jou